Sidetal: 64
Forlag: Forum
Set til kr.: 149,95

Målgruppe: ungdomsbog, letlæst
Sværhedsgrad: Lix 18

I AM MIA

Allerede på bogomslagets foto, der viser to identiske piger, hvoraf den ene har et barberblad for munden, spores læseren ind på problematikken i bogen – den dobbeltidentitet, eller det alter-ego, hovedpersonen, den stille cutter med den altkontrollerende mor, Camilla har i form af den stærke udadvendte pige Mia. Mia bor i Camillas bevidsthed, og klassekammeraterne, og andre, synes hun er skør, når hun går og (sam)taler med sig selv; men det er dette alter-ego Mia, der giver Camilla opbakning til at gøre de skøre og selvskadelige ting, hun foretager sig.

En del af mig er skrevet af Palle Schmidt (1972), der tidligere har konstrueret og udviklet computerspil. Den velkomponerede bog kan netop læses som en konstruktion, ligesom et spil, hvor alle dele går op på en troværdig måde. Med præcise udsagn formår jeg-fortælleren at gøre det troværdigt, at man kan være to personligheder i en, og at ens personlighed er en konstruktion.

Bogen fastholder læseren og holder en spændingskurve frem mod det dramatiske højdepunkt, hvor Camilla/Mia begår et butikstyveri, der får konsekvenser, og hvor bogens slutning lyder:
Det er Mia, som selvsikkert skrider ud af forretningen, uden at se sig tilbage.  I AM MIA.

Dette indlæg blev udgivet i Lix, p-bog, 12+, 13+, Let at læse, 14+ og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.